Fuktlåda
Hur byggar men en fuktlåda?
Och ska den alltid stå i terreriumet?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Man kan ta en 2-liters glasslåda och skära ut ett hål. Sen så kan man ha fuktigt papper eller en fuktig disktrasa däri.
Ja, den ska stå i terrariet.
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Okej, då vet jag tackar :)
men tuggar dom inte på disktrasan i så fall?
Varsågod. :)
Nej, det gör dem inte ;)
Okej tack för svaren :D
Så lite så. :)
Jag har glasslådor med sphagnum-mossa i. Håller fukten bra.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
vart får du tag i sån mossa?
#7 Finns på djuraffärer, mn den är oftast svindyr så jag köper i blomsterbutik. Hårdpressad. Finns ofta vid orkidéerna.
#8 Tack! Jag har mossa till krabban, men den är så jäkla dyr :/ Men jag ska kolla på blomsteraffären! Bra tips! ;)
#9 Den ser pytteliten ut, men man behöver kanske bara 4cm av den för att det ska räcka länge. 10 liter mossa tror jag det bli allt som allt, för ca 90kr.
Aha. Den jag köper på Djurmagazinet kostar 98:- och det blir 7 liter tror jag :)
#11 Jo, dock har djuraffärer "reptilmossa" vilket är detsamma fast i princip mycket dyrare. :P
Aha. :)
Det ska absolut inte vara en disktrasa i en fuktlåda. En disktrasa samlar otroligt mycket bakterier och gör din gecko sjuk. Det man ska använda är typ sphagnum-mossa eller liknade.
#0: den ska stå i terrariet, du kan spraya ner den varje dag och spraya lite extra när du ser att geckon håller på att ömsa
Men skaffa en luftfuktighets,ätare så du kan se till att terrariet inte blir allt för fuktigt (: