Annons:
Etikettallmänt-om-geckos
Läst 17528 ggr
LouiseOlssonn
2018-05-26 17:52

Att skaffa Ögonfransgecko

Hej!

Jag har börjat intresserat mig om ödlor och har läst att ögonfransgeckon kan vara en passande ödla att börja med.

Jag behöver lite tips om vad man ska tänka på och vad man behöver för att ödlan ska må så bra som möjligt.

Som jag har uppfattat det nu, så är det viktigt med en hög miljö med massor av växter och träd som de kan klättra i. Också att man bör spreja buren med vatten när det blir torrt, och att mossa är bra att ha i för att höja fuktigheten.

Någonting som jag dessutom funderar på är hur det påverkar om ödlan är dag-eller nattaktiv?

Och hur pass hanterbara är de?

Tacksam för svar:)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-07-15 20:15
#1

Du kan läsa mer här https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_ciliatus

Ja, de ska ha ett högt terrarium. Skulle rekommendera antingen 45x45x90 cm eller 60x45x90 cm (LxB/DxH) som exempel. De ska ha mycket växter och annat som ex. rötter/bark att klättra på och gömma sig bland. De behöver ganska hög luftfuktighet så det är bra att spraya terrariet och att ha saker som håller luftfuktigheten på en bra nivå som ex. mossa, kokusmull och växter. Att de är nattaktiva gör ju att man inte ser de så mycket dagtid, så det är ju något att tänka på såklart. 

Hantering av vilken reptil vi än pratar om ska hållas på nivån "jag kan ta i dig vid behov utan att du får tok-panik" dvs. bra att de är hyfsat lugna då man behöver väga de, ta de till veterinären eller göra en hälsokontroll. Reptiler är dock ingenting man ska hantera mer än nödvändigt, de mår bäst när de lämnas i fred i sin miljö dvs. sitt terrarium. De har inget utbyte eller behov av att hanteras eller umgås med människor. Vill du ha ett keldjur så bör du titta efter ett annat djur, då är en reptil ingenting som passar dig. Tänk dig en reptil som en akvariefisk men på land…de är djur man tittar på och fascineras av, men ingenting man hanterar och kelar med. 

Med det sagt; om du är ok med ett "tittdjur" och vill ha en lättskött ödla så, ja då är en "ögonfrans" ett bra val. De äter ett speciellt pulver som mixas med vatten (fruktbaserat foder) förutom en och annan insekt så de är enkla att utfodra. 

Ett annat bra val är leopardgeckon (men de behöver mer insekter, eller ja…de äter enbart levande insekter så det är ju något man får lära sig hantera). 

/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: