Annons:
Etikettallmänt-om-geckos
Läst 4231 ggr
Candela
11/3/14, 10:54 AM

Hur krävande är det att ha en gecko-ödla?

Min sambo vill ha en ödla. Han tycker de är häftiga, och så tror han att de inte kräver så mycket arbete.. Typ "Det är ju bara att mata dem en gång i veckan".

Jag är mer skeptisk till det påståendet, och gissar väl att det snarare är mer jobb med en ödla än med en hamster (som jag vill ha). Så hur ligger det till egentligen?

Annons:
JACLAR123
11/8/14, 7:59 PM
#1

Hamster är mer jobb med…

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Hanna
11/14/14, 9:55 PM
#2

Beror ju helt på vilken ödla man skaffar sig. Men jag tycker inte att det är det minsta jobbigt. Haft två gerbiler en gång, vilket det var mycket mer jobb med. Det enda en reptil egentligen behöver (när värme och allt sådant stämmer) är mat, vatten och att man städar. Vissa kan kräva att det ska sprayas i terrariet och även att fukta i fuktlådor. Men det är knappast något som tar flera timmar dagligen, utan görs ganska snabbt och smidigt (självklart beroende på antal).
Har just nu 13 ödlor och de är fortfarande många gånger lättare än gerbilerna!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Candela
11/14/14, 10:03 PM
#3

Jag har också haft gerbiler, men tycker inte de är så värst krävande. Det som tilltalar mig med pälsdjur är ju att de blir tama och keliga. Det känns himla tråkigt att bara sitta och titta på en ödla (man kan ju titta på en hamster/gerbil också). Men det är ju en smaksak. 

Det är nog en leopardgecko han suktar mest efter. Hur ofta ska de ha mat och städat?

Hanna
11/14/14, 10:58 PM
#4

#3 Berodde nog mest på min ryggvärk att jag tyckte det var tungt att behöva städa ur så mycket spån också.

Mina vuxna får mat ungefär var tredje dag, men vissa vill ha mat mer sällan. Yngre djur behöver mat oftare. Är djuret välmatat med goda fettreserver så kan det klara sig ett bra tag utan mat. Så man behöver inte noja sig om de skulle dra ut lite på tiden när de ska äta. Jag städar ur så fort jag ser att de bajsat och byter sand någon gång per år. Till juveniler som går på papper byter jag så fort det ser smutsigt ut.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: