Annons:
Etikettövriga-geckos
Läst 10724 ggr
xanna
12/20/13, 9:33 PM

Jungfrugecko

Nu har jag fått hem jungfrugeckos till mitt 45*60*90 cm paludarium! De färgade ut direkt när de kom in, är pigga och snabba, men gömmor sig än så länge i skuggorna.

Hoppas de kommer fram och blir mer synliga när de vant sig mer vid miljön. :D

Annons:
RobinF
12/20/13, 9:45 PM
#1

Härligt, ska själv skaffa jungfrugecko nu i veckan som kommer :)

That's a cat...Not a horse.

xanna
12/20/13, 10:12 PM
#2

Trevligt!

Lägg gärna upp bilder sen när du får chansen. Har vi inte samma gren, så vore det kul att byta någon. ;)

JACLAR123
12/20/13, 10:30 PM
#3

Hej!

Skulle vara kul att se många bilder på era familjemedlemmar och terrarium. 

Själv kommer jag ge bror, ett terrarium. Till blivande Jungfrugecko i mitten April 😉

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

RobinF
12/20/13, 10:31 PM
#4

Vart är dina inköpta från?

That's a cat...Not a horse.

xanna
12/21/13, 11:43 AM
#5

Mina kommer från privatpersoner i Umeå.

Idag har jag förövrigt min geckos bakom alla tavlorna i lägenheten. De är riktigt duktiga rymmare! Kan kanske vara bra att veta för er andra..

Mina går i ett exoterra och jag upptäckte att det inte var riktigt stängt vid förseglingen för sladdarna. Förhoppningsvis räcker det att stänga där för att få de små lymlarna att stanna i sin glasbur. Jag vet säkert att jag fortfarande har 3 på rymmen. Jag har lyckats fånga in 2 och resterande 3:s närvaro är en gåta.

RobinF
12/22/13, 8:33 PM
#6

Jag ska köpa min från hökarängen zoo

Ett tips är att blöta pappershanddukar å trycka fast i sladdhålen, när dem torkar så sitter dom där :)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
xanna
12/22/13, 9:15 PM
#7

Tack. :)

Nu håller sig de mina i karet. Jag har en juvenil kvar på språng, men de har inte varit svåra att hitta.

De gömmer sig bakom tavlorna och när de myser börjar de med ett knorrande ljud. Ibland tittar de fram, men när man får syn på dem så slinker de in bakom ramen igen. De är så grymt söta!

xanna
12/28/13, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Alla infångade och på rätt plats. De äter gladeligen sina fruktflugor, men är lite mer skeptiska till fruktpureer och crested diet.

[dynamitella]
12/28/13, 11:06 PM
#9

Åh! Får man tigga fler bilder? Jag är helt fascinerad av dessa små djur.

RobinF
12/29/13, 1:39 AM
#10

Nu till veckan som kommer ska jag införskaffa mina :D har terrariet å alla tillbehör klara ska bli så spännande :)

That's a cat...Not a horse.

farido13
1/3/14, 2:18 AM
#11

hur lång blir dom

Marcus97
1/3/14, 5:54 AM
#12

Rätta mig om jag har fel men har för mig att dom blir mellan 7 och 10 cm

xanna
1/8/14, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sittandes i taklisten

Annons:
xanna
1/11/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Alltid trevligt att hitta de första äggen!

Nu hoppas vi att det blir 4 ungar som växer upp utan att bli uppätna av sina glupska mammor. 😃

JACLAR123
1/11/14, 6:35 PM
#15

Kul! 😃 Kläcker du dem i terrariet ? Kan man kläcka dem i 26-27 grader ? ;)

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

RobinF
1/11/14, 6:59 PM
#16

Inte ett dugg avundsjuk :( min rackare e på 3,5cm typ å längtar till mässan, hoppas på att hitta ett par fina jungfrugeckos som sällskap.

Hur har du löst värmen till dina? Jag kör på en ramp med 1 26w Solar lux lampa "natural light", lampan är från ena akvariet, samt exoterras regnskogsmatta som landar på ca 26-27 grader i temp.

Lufttemperaturen pendlar mellan 22-23 grader i mitten av terrariet, varmare ju högre upp man kommer

That's a cat...Not a horse.

xanna
1/12/14, 11:10 PM
#17

http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/t5-lampor-lysror/lightwave-t5-2x24-w-p1

Jag kör enbart den här lampan. Ingen värmematta. Ödlorna ligger oftast och solar uppe vid lampan, men äggen är lagda ca 6o cm nedanför lampan. Vi får se om de kläcks i terrariumet, annars får jag överväga att flytta dem i framtiden.

RobinF
1/13/14, 1:09 AM
#18

Okej, kanske blir något sånt senare i framtiden när man byter upp sig till ett större terrarium :)

That's a cat...Not a horse.

xanna
1/13/14, 1:32 PM
#19

Lampan är främst köpt med förhoppningen att få fler växter att trivas. :)

xanna
1/22/14, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag är förvånad över hur olika personligheter de har, med tanke på att de har identisk genetik. En av dem rusar numera fram när jag kommer fram till karet. Två stycken har som främsta uppgift att jaga iväg varandra. Någon ligger mest och bidar sin tid under matskålen med CGD och några av dem är så skygga att jag aldrig får se mer än glimtar av dem.

Här är en som gillar att ligga och sola på benjaminfikusen.

Annons:
xanna
4/6/14, 11:16 PM
#21

Så springer det fram en liten söt geckobebis ur bladverken och lyckligt försöker jag konstatera vilket ägg det är som kläckts. Räknar alla äggställena jag sett och inser att det inte är något av de elva äggen jag känner till..

De små lymlarna lägger alltså ägg på något osynligt ställe också..

xanna
4/7/14, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bebis!

Jag brukar inte hantera dessa små varelser, men när jag öppnat paludariumet för att mata, så hittade jag denna lilla flicka på glasdörren.

xanna
10/28/14, 7:55 PM
#23

Nu har det blivit så pass många småttingar att det är dags att sälja av.

Jag säljer ungdomar på 5-6 cm,  200:- styck hämtas i Ängelholm.

xanna
7/21/15, 10:21 PM
#24

Nu finns det åter igen ungar som kan tänka sig att flytta hemifrån.

200:- styck. 3 stycken för 500:-.

Upp till toppen
Annons: