Annons:
Etikettövriga-geckos
Läst 5199 ggr
Cattii
2012-12-27 21:24

Hjälp o tips!! Husgecko!!

Jag blev för ett par månader sedan ofrivilig ägare till en medelhavs husgecko då han (vet eg inte vad det är för kön) hade krupit in i kartongen med syrsor som vi beställt.

Han var bara ca 5 cm lång inklusive sin svans och jag antar att han bara är en liten unge. Nu har han nog vuxit 1-2 cm, men jag har aldrig sett honom ömsa.

Han bor idag i en petbox, med en rot, en grund vattenskål (som jag sett att han dricker ur), och en "fuktgrotta" bestående utav en plastburk klädd med fuktig disktrasa.

Jag matar honom med unga syrsor, skakade i sera reptimineral C, på ca 1 cm.

Han är väldigt skygg och nattaktiv och kommer endast fram då jag släckt lampan och om jag står blickstilla.

Jag skulle vilja ge honom en trevligare och mer berikande boendemiljö, men jag  vet inte hur det skulle vara praktiskt möjligt. Dels ska han väl ännu inte gå på sand då han fortfarande bara är en unge och om jag inreder ett terrarium så skulle antagligen den dagliga tillsynen bli omöjlig då han antagligen skulle gömma sig för mig så att jag inte fick syn på honom. O sedan skulle han antagligen rymma när det var dags för rengöring av terrariet. Men samtidigt har jag så svårt att acceptera att han ska behöva leva så som han gör nu, resten utav sitt liv :/

Hur gör ni? Nng som har ngt tips? Han är inte alls hanterbar utan sticker så fort tillfälle ges, o snabb som sjutton är han.

Jag skulle kunna vara villig att överlåta honom till ngn som kan ge honom ett bättre hem, men då får det vara ngn som har erfarenhet och som kan ta riktigt väl hand om honom då jag är väldigt fäst vid den lille krabaten och då det är lite extra pyssligt då man måste kläcka syrsor själv då det kan vara svårt att få tag i tillräckligt små syrsor annars.

Annons:
Cattii
2013-01-23 10:42
#1

PUFF

MarajLowajz
2013-01-23 17:03
#2

Vad vill du ha tips på? Hanteringen eller hur du ska inreda ett terrarium till honom? Förstår inte riktigt vad exakt du vill ha tips på (är lite trött också så kanske därför).

Vill du ge bort honom så är han välkommen hit hem till mig om du känner att du inte kan ta hand om honom.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 17:11
#3

Tycker synd om honom att sitta som han gör nu, i en liten mer eller mindre oinredd petbox :/ Men förstår inte hur jag ska kunna ha honom i ngt större o samtidigt lyckas sköta rengörningen utav detta utan att han smiter,,,, Han försvinner ju så fort jag bara närmar mig hans box… Nu har han ju inte så mkt ställen att gömma sig på så han kryper alltid in i sin fuktgrotta.. så är ju lite enklare nu.

O så problemet med maten, får inte syrsorna att kläcka i vintermörkret o de jag får tag i i affär är för store för den lille. Så är mjölmask tillräckligt näringsrikt?

MarajLowajz
2013-01-23 17:17
#4

Nej mjölmask och zophobas är något du ska undvika - det är fett och ingen näring.

Förstår det. Dubior kanske?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 17:22
#5

Får inte tag i det :/ Om jag inte ska beställa mängder :/ Just nu fick vi in mindre syrsor på jobbet, som han klarar av.. så nu matar jag på honom rejält.

Men vad tror du om hans boende?

MarajLowajz
2013-01-23 17:28
#6

bilder vore ju bra för då kan man lättare se lite hur han bor nu och hur man kan förbättra det hela.

Men dubior är ju enkla att föda upp =) 10 vuxna honor och 1 hane räcker sen ploppar det ut ungar som du kan mata med.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
Cattii
2013-01-23 17:33
#7

Just nu bor han som sagt i en kal liten petbox… de skulle inte ha sand när de var små läste jag. Sen har han en liten grund exoterraskål med vatten o en magroverot att klättra på. Sen har jag gjort en fuktgrotta utav en plastburk klädd m disktrasa. Det förespråkades att just husgeckoungar skulle ha det litet o kalt som små, annars blev de stressade o åt sand osv… sen har han en vanligt spot som lyser på dagarna..

Men jag kan inte med att låta honom bo så… men vet inte hur det praktiskt skulle fungera med ngt större. han har redan smitit en gång för mig… o jag har tre st hundar som genast gav sig av på jakt efter honom :/ Den gången gick det bra… men är ju inte säkert det gör det nästa gång :/

MarajLowajz
2013-01-23 17:46
#8

Ja nej det förstår jag, dom brukar smita iväg ibland.

Ge bort han till någon som kanske kan fixa lite bättre med mat och boende?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 17:47
#9

mmm… kan ngn erbjuda honom ett bra hem gör jag gärna det för hans skull… men vill veta att det är ngn som tar väl hand om honom.. <3

MarajLowajz
2013-01-23 18:17
#10

Förstår det.

Får sätta ut en annons och höra efter om någon är intresserad

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 18:21
#11

Husgeckona står väl ej så högt i kurs tyvärr :/ Om det nu är vad han är ;)

Cattii
2013-01-23 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det här är när jag fick honom i sept

MarajLowajz
2013-01-23 18:28
#13

Jo ser nästan ut som en husgecko (hemidactylus frenatus)

Sant - om du känner att du inte kan ha kvar honom så är han välkommen hem till mig. Jag föder upp både dubior och syrsor och har 3 olika arter (12 stycken totalt) än så länge med geckos och fler kommer det säkerligen bli.

Har ett reptilrum så det är varmt och skönt och jag kan ordna iordning en bra plats till honom.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
Cattii
2013-01-23 18:32
#14

Det vore kanon, men du bor så långt bort :/ Jag bor i Småland :/

MarajLowajz
2013-01-23 18:34
#15

Transport går ju alltid att ordna. Jag åker ofta ner till Stockholm så om man kanske kan passa in på något? Du ska inte på reptilmässan på lördag i solna?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 18:37
#16

Nä, tyvärr…det är hamstrar som gäller för mig, så var i stockholm för ett par helger sedan :/

Vet iofs ngr som ev ska upp dit, men de åker från linköping o jag har själv ingen bil o jobbar i helgen så tar mig nog inte ens dit tyvärr :/

MarajLowajz
2013-01-23 18:45
#17

Om det funkar för dig så kan du skicka upp honom med dom så kan man mötas på mässan? Jag åker ner på fredag och hem efter mässan så har inte direkt någon chans att mötas någon annanstans än på mässan :/

Beror på hur akut det känns för dig att han får plats någon annanstans.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-23 19:15
#18

Det är ju eg inte så akut.. nu när jag fått tag på syrsor igen… men vill ju att han ska få det bra så snart som möjligt förstås, trots att det gör lite ont i hjärtat att lämna honom ;P

Men tror som sagt inte jag kan få upp honom till Linköping tyvärr :7

Cattii
2013-01-23 19:17
#19

Kanske skulle kunna lämna över i Jönköping lördag el söndag om du vet ngn som ska åka däröver till stockholm

Cattii
2013-01-23 19:24
#20

Även Nässjö borde kunna fungera i helgen…om ngn tex tar tåget förbi =)

Annons:
MarajLowajz
2013-01-23 20:23
#21

Okej, ja men bara det inte är akut så. Men som sagt - ett tips är ju att skaffa dubior - dom sköter sig själv, du behöver bara ge frukt och havre så klarar de sig. Så det är ett tips på små lätt-tillgänglig mat

Känner tyvärr ingen som bor nedanför stockholm :/

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Cattii
2013-01-24 20:48
#22

MarjaLowajz! Nu har jag fått tag i en transport till mässan om du fortfarande kan tänka dig att ta min lilla husgecko. :))

Upp till toppen
Annons: