Annons:
Etikettleopardgecko
Läst 4290 ggr
Aribigga
2011-01-23 20:42

Nybörjare med frågor

Hejsan!

Jag testar här också blev tipsad på reptil om geckoavdelningen.

Jag och min pojkvän har börjat fundera på att skaffa en leopardgecko och vi har börjat läsa på men hoppas ni kan hjälpa till att svara på en del frågor.

Vi har tittat fram och tillbaka på jordbruksverkets storleks rekomendationer (regler) men vi fattar ändå inte riktigt. Hur stort måste en leopard ha och hur stort för två stycken?

Vi har ett akvarium med bottenyta 75x25 cm och fick redan på att det var hälften så stort som en leopardgecko skulle ha. Så det blir att köpa ett riktigt terrarium istället och då kan man ju lika gärna att satsa på att ha så man kan ha två stycken geckosar (honor såklart).

Kan man ha blästersand som bottenmatrial eller ska man ha bark? Vad är bäst? Vad har ni?

Ska eller kan man ha växter i terrariet och vad ska man tänka på då? Jag är växtskötare till yrket så jag kommer säkert på en drös växter jag skulle vilja ha i så det är mer för ödlans skull om det är giftigt eller olämpligt på något sätt. De är ju köttätare så de borde väl inte knapra så mycket på eventuell inredning?

Ska/kan man variera syrsorna med annan mat typ maskar av något slag? Jag vet att man ska pudra dem med kalk och vitaminer/mineraler.

Hur sköter man syrsorna? Hur gör man för att odla dem själv? Var förvarar ni era syrsor?

Någonstans läste jag även att det var olämpligt att ha andra husdjur som kunde störa ödlan, vi har två katter som gärna har druckit ur akvariet. Terrariet ska stå på den lugnaste platsen i lägenheten och vi har ingen möjlighet att stänga ute katterna därifrån. Jag tror inte att de kommer bry sig speciellt om terrariet i vilket fall men vill gärna fråga vad ni tror?

Sen undrar jag om någon skulle vilja förklara hur man gör en fuktlåda på bästa sätt?

Andra tips mottages också tacksamt! Ni behöver inte vara oroliga för att vi ska springa iväg och impulsköpa en ödla imorgon, vi vill bara ha information just nu.

Vi kommer säkert på flera frågor!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
RosaKiwi
2011-01-30 22:01
#1

Välkommen hit =)

Oj det va många frågor på en gång :P

Får se om jag får med alla.

Man kan ha ledopard honor mer än en. Dock är det inga flockdjur, så det är inget måste att ha mer än en.

Vi använder blästersand och har alltid gjort, funk perfekt för oss.

Ja, du kan ha växter i terrariet, dock inte alla sorter. Och du måste ha haft dem hemma en viss tid för att se så att dem inte är besprutade eller har ohyra. Våra leosar har aldrig tuggat på växter iaf :P men man vet ju aldrig.

Du matar syrsorna och ger dem vatten. Jag rekommenderar att ge dem riktigt syrsgoder så att dem blir näringsrika till leosarna.

Ang. vattnet så är många med om att dyrsorn kan drunkna. Men det finns speciella påsar som du kan lägga i blöt eller små kulor som du också lägger i blöt som blir till gele istället.

Vi har hundar och dem bryr sig inte om terrarierna. Dock får du se till så arr katterna inte slickar på nått som e till reptilerna pga att dem kanbli sjuka.

Hoppas att du fick nått vettigt svar =)

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Nooon2
2011-02-15 19:42
#2

"…jordbruksverkets storleks rekomendationer (regler) men vi fattar ändå inte riktigt. Hur stort måste en leopard ha och hur stort för två stycken?"

Det är såhär: En ödla av ordinär leo-storlek ska ha 0,36kvm  - dvs t.ex 1m x 0,36m (konstig form på det terrariet - men ni kan ju räkna om på andra längd och breddförhållanden). På det utrymmet kan ytterligare en ödla få rum. För varje ytterligare ödla utöver de två första måste terrariet vara lite större eftersom varje ödla ska ha 0,15kvm för sig själv. 0,36kvm är den minsta ytan en ödla ska bo på. 0,15kvm ger för lite rörelseutrymme - minimum är 0,36kvm. Terrariet måste vara minst 30cm högt. Ödlan betraktas som marklevande och behöver inte så mycket klätterutrymme… men jag och flera kan intyga att de gärna klättrar då och då även om de inte egentligen bor i träd och buskar. Se bara upp så att den inte kan klättra så farligt högt att den skadar sig om den faller.

"Vi har ett akvarium med bottenyta 75x25 cm och fick redan på att det var hälften så stort som en leopardgecko skulle ha. Så det blir att köpa ett riktigt terrarium istället och då kan man ju lika gärna att satsa på att ha så man kan ha två stycken geckosar (honor såklart)."

Jo, det är alldeles för litet. Bra att ni ser till att den lille/lilla får det hon/han behöver. Tänk på att det lätt kan bli dåligt luftväxlig i et akvarium och det kan därmed också bli för varmt - särskilt på sommaren. Ventilation i nederkanten är att föredra…. men det går att komma runt det om man behöver använda ett akvarium.

"Kan man ha blästersand som bottenmatrial eller ska man ha bark? Vad är bäst? Vad har ni?"

Min ödla har en ovana att äta sand. Kanske för att den rör på sig eller för något annat. Ingen vet varför vissa leosar gör det - det finns olika bud men de stämmer inte alltid. Till min ödla törs jag inte ha något som kan ätas - ingen sand och ingen jord. Hon har massor med sten och rötter att gå på, klättra på och krypa under.
Vanliga bottenmaterial är papper, balkongmatta (utan öglor som små tassar kan fastna i), sand (med en diameter kring millimetern (0,8-1,2mm, så kallad Råda-sand är det många som använder) för att minimera risken att det cementerar sig i tarmen eller helt enkelt är för grovt för att kunna passera om det skulle råka sväljas, stenplattor, bark (känns lite farligt - om det sväljs fastnar det)… det finns andra material också men det var väl de vanligaste. …men ungar brukar det rekommenderas att man har bara papper till.
Även om ödlan inte är en sandätare så kan det råka följa med andra saker när den hugger efter kryp. Därför ska man alltid vara försiktig.

"Ska eller kan man ha växter i terrariet och vad ska man tänka på då? Jag är växtskötare till yrket så jag kommer säkert på en drös växter jag skulle vilja ha i så det är mer för ödlans skull om det är giftigt eller olämpligt på något sätt. De är ju köttätare så de borde väl inte knapra så mycket på eventuell inredning?"

Växter är fint att ha. Det ger ett bättre klimat eftersom de avger fukt. Ödlan lär inte röra växten men välj ogiftiga växter ändå. Det kan slinka ner någon bit när den hugger efter insekter. Den kan också missta sig och hugga efter något som kanske plötsligt rör sig… om den exvis klättrar eller så. Min ödla är märkligt intresserad av skarpa skuggor av lämplig storlek… så ett löv… ja, kanske. Tänk på att ha ekologisk blomjord. Förrymda, ouppätna kryp kan kalasa på växterna och gräva ner sig i jorden. Ödlan kan tycka att det ska grävas krypin i jorden.. Ödlans grävande kan du nog med hjälp av lite större stenar (stora ur ödlesynpukt alltså). Till min sandätare vågar jag inte ha någon jord. Det skulle ju kunna bli en rejäl propp i tarmen.
Jag skulle absolut undvika taggiga växter också. En leo har koll på varenda millimeter av sig själv och är försiktig med var den går… men om den blir skrämd och rusar i panik kanske det kan hända en olycka ändå.

"Ska/kan man variera syrsorna med annan mat typ maskar av något slag? Jag vet att man ska pudra dem med kalk och vitaminer/mineraler."

Mata syrsorna med bra mat - proteiner och frukt och grönsaker. Ödlan far bäst av att syrsorna har grönsaker istället för frukt i magen när den äter dem. Frukt innehåller socker och det kan få ödlans tarmbakterier att växa till i antal lite onödligt mycket. Nu är det inte hela världen om ödlan någon gång i bland äter fruktstinna kryp… men sallad i krypen är att föredra. Ge endast ekologisk mat till krypen. Bekämpningsmedel är designade för att ta kål på precis den sortens kryp. Zophobas är en populär maträtt både bland leosar och deras hussar och mattar ;) De är larver som småningom blir svarta skalbaggar. Skalbaggarna sägs inte vara goda…hm…vem har smakat?;) De flesta leosar gillar larverna. Mata inte för mycket med dem då de är fet mat. Min leo får inga syrsor längre pga att jag har ledsnat på dem… och våra kackerlacksodlingar går bra och de spelar inte. Syrsodlingar vill jag inte ha längre av olika skäl och så slipper jag åka och köpa syrsor hela tiden. Kackerlackor sägs dessutom ha en bättre näringssammansättning än syrsor. Jag rekommenderar alltså kackerlackor. Blaptica dubia ska det vara. Det finns andra arter också varav några är olämpliga att ta in i hem pga ohyrerisken. Dubia hittar ni nog inte i djuraffärer. De måste ni nog köpa av någon annan reptilägare. Meeen det är många leosar som lever fint på syrsor och en och annan zophobas. Variation är alltid bäst. Tänk att äta bara potatis varenda dag - ensidigt och näringsämnen i fel proportioner. Mjölmask och andra kryp finns också… men jag är inte bekant med dem så någon annan får berätta om dem.
Vitaminer… leta rätt på en sort som faktiskt fastnar på krypen och som har rätt sammansättning. Mina efterforskningar har fått mig att sätta min lit till Herptivites vitaminpulver och Herptivites kalk (den finpudriga sorten, det finns två olika)

"Hur sköter man syrsorna? Hur gör man för att odla dem själv? Var förvarar ni era syrsor?"

Jag har odlat syrsor och det är inte svårt men jag tycker illa om att hålla på med det så jag har slutat. Kackisar är lite långsamma av sig när det gäller förökning men mycket trevligare. Det blir så långt att skriva precis hur jag gjorde… hm, jag håller nog redan på att bli alldeles för "långfattad". Det finns massor med instruktioner för hur man kan göra. Om jag hittar igen något jag skrivit förut så återkommer jag i frågan. Annars hittar ni jättebra råd utan några som helst problem - det finns som sagt massor! Tipsa dock om att ha dubbla boxar - då kan man flytta över djuren till en ren box och sedan lätt städa ur den gamla.
Jag lägger med en länk till en annan tråd där jag skrivit om hur mina syrsor bor när jag någon gång emellanåt har såna. Bland annat står där om en rätt finurlig vattenautomat.
http://reptiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ba23d4db-ebff-4eaf-9b3b-de476a191951

"Någonstans läste jag även att det var olämpligt att ha andra husdjur som kunde störa ödlan, vi har två katter som gärna har druckit ur akvariet. Terrariet ska stå på den lugnaste platsen i lägenheten och vi har ingen möjlighet att stänga ute katterna därifrån. Jag tror inte att de kommer bry sig speciellt om terrariet i vilket fall men vill gärna fråga vad ni tror?"

Jag tror att ödlan kommer vara jätterädd för katterna. Den är deras naturliga baneman. Huruvida ödlan kommer att vara medveten om deras närvaro om den inte ser dem vet jag inte. Kanske den känner det på lukten eller kanske den inte gör det.

"Sen undrar jag om någon skulle vilja förklara hur man gör en fuktlåda på bästa sätt?"

Min bästa fuktlåda är en självvattnade kruka av plast med en remsa wettextrasa som veke så att vattnet via den sugs upp i två wettextrasor som jag bäddat med… och så är det naturligtvis ett lock på… med ett lagom stort hål i. Man måste inte alls använda en självvattnande kruka. jag har inte hört att någon annan gör så. En plastlåda duger jättebra och så ser man till att wettextrasan hålls fuktig. Googla på andra alternativ till wettextrasa - sand, vermeculite… det finns annat också. Finurligt är att ha ingångshålet i taket på lådan om man har någor material som ödlan kan gräva i - annars sprättar den ut det genom hålet. Vanligast är att man har lådan i den varma delen av terrariet. Jag tycker att de flesta ödlor verka trivas bra med det. Har man flera ödlor måste man se till att alla får tillgång till fuktlåda och andra gömställen. Kommer de inte överens och kan dela utrymmena så måste de få egna.

"Andra tips mottages också tacksamt! Ni behöver inte vara oroliga för att vi ska springa iväg och impulsköpa en ödla imorgon, vi vill bara ha information just nu."

Joo… jag har en massa idéer om en massa saker men jag tror att jag redan fått med det viktigaste. Fråga gärna om det är något specifikt.

Fint att ni gör detta ordentligt och eftertänksamt. En leo är ett fint litet djur. Min lilla ödla är som Greta Garbo - syns sällan till - inte rädd och otam men en väldigt privat person, graciös och lugn.

Nooon2
2011-02-15 21:19
#3

…och så lägger jag till ett ps om zophobasen.

Min ödla verkade rädd för zophobasen förut även om hon kunde förmå sig att äta dem. Efter att ha fått en zophobas i magen ville hon aldrig ha något ytterligare att äta. Larverna har rätt ordentliga käkar och jag undrar om de inte bits i magen. De försöker i vart fall bita det som råkar komma nära munnen när jag håller fast dem. Sedan jag kom på detta har jag alltid krossat huvudet på larverna innan jag ger dem till henne. Jag tycker att hon har fått en mindre ambivalent inställning till dem. Det kan vara som jag inbillar mig men jag tror i alla fall det.

Upp till toppen
Annons: