Annons:
Etikettallmänt-om-geckos
Läst 3747 ggr
[Seaside]
2014-03-14 10:12

Hjälp mig göra valet

Jag är en otroligt djurkär person som har svårt att leva mitt liv utan djur i min närhet. Tyvärr utvecklade jag pälsdjursallergi för några år sedan och kan således inte ha "ullbollar" (läs marsvin, kanin, hamster) längre.

Nu står jag i valet och kvalet mellan Akvarium och Geckoödla.

Helst vill jag ha ett djur man kan få någon slags kontakt med och gärna hantera lite grand. Dilemmat är dock att jag har märkt att jag bryr mig så mycket om själva djuret jag har + dess välmående att jag går upp i hobbyn så pass mycket att jag mår dåligt själv. Pga. detta funderar jag på akvarium, som kanske kan hjälpa mig hålla omsorgen på en vettig nivå genom att man nog inte knyter likadana band till ett gäng stimfiskar som exempelvis en hamster etc. - även om man självklart månar om fiskarna!

Frågan är alltså, vad är mest hållbart för mig själv i längden: Ett akvarium vars invånare jag inte kan få den önskade kontakten med, men då å andra sidan kanske hålla mig i schack ELLER en geckoödla som man får kontakt med - men där jag riskerar att förstöra för mig själv genom min enorma omtanke?

-Så vad ska man göra / Hur ska man tänka…?Funderar

Annons:
_Fisken
2014-03-14 10:43
#1

Kan du inte skaffa en sån där naken-katt? Eller vad heter de? De är utan päls…

[Seaside]
2014-03-16 11:30
#2

226 har läst och ETT svarsinlägg…Tyst

#1 Tack för input - det är dock inte ett alternativ för mig…

Har beslutat mig för att köra på akvarium!Glad

JACLAR123
2014-03-16 13:55
#3

Ingen svara, för att ingen vet! Då du söker en gecko, som vill ha kontakt och hanteras. Reptiler gillar inte, när du hantera dem och det är inget Keldjur! Jag råder dig att skaffa akvarium eller en dvärghamster.🙂

Då man kan ha dvärghamster, fast man är allergisk. Bara man sköter hygien. 😃

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Wellcraft
2014-03-16 14:54
#4

#3 Individuellt om man kan ha dv hamster eller ej om man är allergisk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Seaside]
2014-03-16 15:06
#5

#3 Nä, svar har ju inte ens jagSkrattar- men tankar/råd trodde jag det skulle finnas mer avGlad.

#3 & #4 Jag tål varken Guldhamster eller Dvärghamster.

MarajLowajz
2014-03-18 06:10
#6

Hallå =) Många läser men några svarar efter ett tag iaf :P
Jag är hyperallergisk mot pälsdjur (och typ 90% av alla livsmedel men skitsamma) så det var min start på reptil-fronten.

Under mina år så har jag även haft akvarium men inte nu längre men jag kan faktiskt säga att jag saknar verkligen mina akvarium! Även om jag fick världens alg-blomning i det största så var det faktiskt väldigt roligt.

Mina tips till dig är - innan du köper ett akvarium, kolla runt på google på aquascape och se om du hittar något intressant att bygga upp ;)
Du säger att du engagerar dig väldigt mycket (ibland för mycket) när det kommer till djurens välbehåll.

Min tanke är : Hitta ett snyggt akvarium på google och bygg något liknande. På så sätt, så bygger du också för din skull så kanske du inte mår dåligt efter tag =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
[Seaside]
2014-03-18 09:04
#7

#6 Tack så hjärtligt för din input. Tråkigt att höra att du också bär på allergier, men positivt att få tips om hur du löste det!

Det där med att fokusera på Aquascaping var ett bra tips. Då lär jag ju skingra tankarna lite från djuren samtidigt som jag gör det För djuren OCH som du säger för mig själv. Det kan man väl bara må BRA av tycker man juSkrattar

[..$Dog$..]
2014-06-19 23:05
#8

#1 det är inte pälsen som man blir allergisk av utan salivet så en naken katt är inget att rekommendera, dock finns den sibiriske katten om du vill ha  ett pälsdjur,finns även en del hundraser som är allergivänliga du får testa dig fram :) är själv allergisk mot pälsdjur men har en hund dvärgschnauzer / jackrussell :) känner ingenting ifrån honom tror det är dvärgschnauzern som jag tål mest men eftersom jag tål han så borde jag väll tåla JR också :)

Medda
2014-06-21 17:18
#9

Leopardgeckos är bra nybörjar ödla om man inte har tidigare erfarenhet, dock är de inte så "sociala". Vill man ha en mer "social" ödla och inte har någon erfarenhet av ödlor så är skäggagamer väldigt bra. De är dagaktiva, framme och nyfikna, samt går de att kela med. Man kan ta ut dem då o då i lägenheten så de får springa runt, och de kan vara väldigt trevliga. Har man erfarenhet av ödlor så tycker jag kameleonter mycket roligare ödlor. De är också dagaktiva, nyfikna, framme och har väldigt mycket personlighet. Dock är de lite mer skötsel till skillnad från geckos och agamer, men de är roligare. Det finns kameleonter i fokus här om det låter spännande.

Lycka till 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

JACLAR123
2014-06-22 17:23
#10

Som sagt! Inga reptiler gillar vara ute och bli klappade och se på tv m.m. . Jag tycker du gör helt rätt med akvarium :D

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Medda
2014-06-22 23:48
#11

Ok detta kanske tillhör en annan diskussion, dock är det inte den erfarenheten jag har av skäggagamer. Jag instämmer att de flesta reptiler inte tycker om att vara utanför terrariet eller att man rör vid dem, däremot brukar skäggisarna tycka det är rätt så skoj att komma ut då och då. Jag brukar även ta ut kameleonten för att klättra runt på växterna här hemma. Han har även ställt upp som modell för en fotograf för italienska vouge. Han verkade trivas och klättrade runt på modellerna, efter ett tag så tröttnade han och ville inte vara med längre och då var det bara att sätta tillbaka han i terrariet. 

Däremot är det också väldigt fint med ett akvarium 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

[Seaside]
2014-06-23 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack alla för er input!Glad

Det blev akvarium och jag är jättenöjd med mitt val. Har ett 63L som är bostad till ett gäng Kolglödstetror, två Guppyyngel och några snäckor. Fiskarna är faktiskt riktigt sociala och nyfikna och kommer fram och "hälsar" när man kikar in i akvarietHjärta

[..$Dog$..]
2014-09-06 19:15
#13

Oh vad härligt! Lycka till med fiskarna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: