Annons:
Etikettcrested-gecko
Läst 3276 ggr
Tindra1991
5/30/13, 10:07 PM

Vivarium åt cresteds!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte helt färdigt ännu, det ska in mer klättergrenar och gömmen samt matbarerna ska upp så fort de kommer hem från Amerikat =)

Terrariet är ett ExoTerra 90x45x60 cm, och jag planerar att använda en dualtop med tre kompaktlysrör i, Exoterras 2.0.

Botten består av ett lager lecakulor, sedan nät över det. På nätet ett tjockt lager Exoterra plantation soil, och över det Exoterras forest moss. Lite boklöv högst upp som dekoration. Jag har planterat växterna direkt inne i terrariet. En stor Benjaminfikus, en enorm uppstammad Hibiskus och en Klätterkalla som hängväxt. Lianer, både äkta och konstgjorda och stycken av ekbark för att skärma av lite.

Tempen strax under lysrampen ligger på 25-26 grader och luftfukten på 70%. Visst är det ganska idealiska förhållanden? Ska jag ändra på något i setupen, som sagt så är den inte klar så tips mottages tacksamt!

Annons:
[Melinda]
5/30/13, 10:18 PM
#1

WOW! Riktigt snyggt inrett :D. Där lär dem trivas kanon.

Tindra1991
5/30/13, 10:23 PM
#2

Tack!

Jag hoppas de ska trivas, jag har beställt tre matbarer från Pangea Reptiles, de är nog av samma typ som Petoutlet har. Min tanke var att de ska få en i var, och sen kommer vi ha vattenskål samt spraya varje kväll. Vi har tänkt att kombinera CGD, fruktgele, mosad frukt och insekter (syrsor, vaxmott, egenfångat mm) till dem då vi ändå har andra djur som äter levande.

Det ska bli så spännande att inreda klart det sista och sedan få hem de små liven! =)

[Melinda]
5/30/13, 10:32 PM
#3

Jag har sån matbar från petoutlet. Helt kanon! Så beställer jag alltid extra skålar till den, så har jag några till matbaren och några som skålar till mina leopardgeckoungar :).
Ge dem inte för mycket insekter bara så de vänjer sig vid det. Min får bara 1-2 syrsor i veckan/varannan vecka. Sen får han CGD dagligen och fruktgele ibland.

När får du hem dem? :)

Tindra1991
5/30/13, 10:43 PM
#4

De kommer nog hem imorgon, så till helgen ska vi kunna hämta dem =)

Tack för tipset med syrsorna, då ska vi hålla igen lite på dem ;-) Jag passade på att beställa 100 extra skålar när jag beställde matbarerna, så det ska räcka ett tag. Jag är extremt pedantisk så jag kommer vilja byta ofta =)

[Tilde]
5/31/13, 11:38 AM
#5

Snyggt! Skulle också vilja få in hibiscus i deras terrarium, fast jag har inget UV-ljus till dem så det får jag nog skaffa till mitt kameleontterrarium istället. 😃

Tindra1991
5/31/13, 12:16 PM
#6

Jag har haft hibiskus till Jemenkameleont, och blommorna är väldigt populära som mellanmål =) Annars är det en ganska anspråkslös växt, bara den får växtnäring ibland och inte tillåts torka ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: