Annons:
Etikettallmänt-om-geckos
Läst 6913 ggr
xanna
2013-02-03 23:27

Geckoödlor med kortare livslängd.

Hej!

Jag håller på och startar upp ett paludarium.

Det är ett högt terrarium med måtten 60*45*90. Det kommer ha ett vattenfall och bottnen kommer ha en akvariedel med årstidsfiskar.

Temperaturen kommer ligga på 24-28 grader.

Det kommer vara planterat. (Hoppas jag!)

Jag vill ha en kortlivad typ av ödla (eller lövgroda). Någonstans mellan 1-4 år.

Vad kan ni rekommendera?

Annons:
Mantissa
2013-02-06 19:29
#1

Varför kortlivad? bara nyfiken

xanna
2013-02-06 20:25
#2

När jag var barn var jag grymt intresserad av ormar. Ingenting var bättre, så jag skaffade såklart ormar.

Fast det var rätt länge sedan jag var barn nu. Tiderna har förändrats och intressena likaså. Jag har till och med blivit småbarnsmamma.

Men råttsnoken Börje lever än. Honom köpte jag 1990 och nu är han 23 år. Hans terrarium är anpassat efter hans storlek och även om det är fantastiskt att han är så gammal och mår så bra, så önskar jag att den där ytan kunde användas till något annat. Något nytt…

Hundar är mina familjemedlemmar, men fiskar, räkor och terrariedjur är faktiskt mer projekt för mig nu förtiden.Därför blir det så bra om djuren har en naturligt kort livslängd.

Hålls intresset igång, så kan man förnya med nya djur. Känner man sig färdig, så kan man byta ut projektet mot något nytt så att det känns kul att sitta och fascineras framför glasrutan igen…

Mikachu
2013-02-09 19:07
#3

Hmm.. Vet inte om det finns så kortlivade grodor/ödlor.. De flesta blir ju fullvuxna runt den tiden och är då redo för ett långt liv med många parningar :P Men vet att yemenkameleont honan inte lever så länge, oftast 3- 4år pga att de blir så stressande av, och får får ofta bristsjukdomar, att de lägger så onaturligt mycket ägg, med eller utan hane, i fångenskap.

Vissa individer klarar sig bättre än andra, men generellt sätt vad jag läste på en uppfödarhemsida av yemen, så är honorna relativt kortlivade..

xanna
2013-02-09 19:21
#4

Ja.. Alltså.. Att vanskötta en ödla till kortare liv är ju inte aktuellt. Men tack för tipset.

Mikachu
2013-02-09 21:08
#5

De är inte att de blir ''vanskötta''! Sånt skulle jag aldrig rekomendera!

Om man ger yemen honan den bästa skötsel, bästa maten osv, så kommer hon ändå att börja lägga onaturligt mycket ägg vilket är mycket slitsamt för kroppen och tar mycket kraft från henne.

Alltså hur man än sköter henne så kommer hon att dö en ''naturlig död i fångenskap'' eftersom hon börjar producera så mycket ägg (kan bli upptill 80 ägg, i det vilda lägger de ca 20 som max) som sliter så mycket på henne så att hon dör i förtid. Om man ger henne mindre mat när hon har ägg i magen så ger man henne ett längre liv eftersom hon då inte kan producera lika många ägg = tar inte lika mycket kraft från henne. Så får man mata henne ordentligt när hon lagt ägg och när hon inte har ägg i magen.

xanna
2013-02-09 23:01
#6

Haha, jo. Det är lät inte så snällt ändå… Men nu har jag i alla fall ett alternativ om jag vill ha en ödla som lever i 3-4 år innan de blir ihjälstressade, får bristsjukdomar och blivit utslitna av att ha lagt onaturligt många ägg.

..Jag kanske skulle titta på krabbor istället..

Annons:
Mikachu
2013-02-10 13:51
#7

Det låter kanske inte så snällt, men det är sånt som händer när man har djur i fångenskap. Finns flera arter av reptiler, leddjur, däggdjur osv som har liknande/samma eller andra problem som gör deras livslängd kortare. Finns också väldigt många som lever mycket längre i fångenskap också!
För yemen honan är det ''naturligt'' att lägga så många ägg i fångenskap, och självklart kan de dö av ålder också, om ägaren är påläst om problemet och vet när kameleonten ska svältsa och gödas för att den ska få leva så länge som möjligt.

xanna
2013-02-10 18:39
#8

Det är tråkigt att svårare djurs liv förkortas och att det sedan normaliseras.

Istället för att tycka att det är ok och låta det vara det naturliga förfarandet så borde man uppmana privatpersoner att låta bli att hålla dessa djur. För det är inte sånt som ska hända för att man vill ha exotiska djur nära inpå.

Precis som du säger så finns det många djur som lever längre, friskare och fruktsammare liv i fångenskap än i det vilda och det är väl just dessa som lämpar sig som husdjur?

Mantissa
2013-02-10 18:48
#9

Någon som vet vad genomsnittsåldern på yemenhonor är i det vilda?

Rumblebee
2013-02-20 19:51
#10

Annars kan du ju se om du inte kan hitta en gammal ödla eller groda som behöver ett nytt hem 🙂

Mikachu
2013-02-26 12:49
#11

Tycker själv, som du säger xanna, att man hellre ska hålla djur i fångenskap för att förlänga deras liv, studera och lära sig själv och andra om arten, ev bevara arten genom avel eller hålla som 'genbank' och så vidare. Ha djuren för att göra någon nytta till djurens fördel, och inte bara för att ha ''ett cool exotiskt husdjur''..

Har själv ögonfrans geckos / crested gecko ( Correlophus ciliatus ) som jag håller för avel och genetiks studier, för utbildnings syfte och jag håller på att försöka komma i kontakt med JBV för att se om jag kan få hålla dom som genbanks djur/avla fram friska individer för att släppa ut  på Nya Caledonien, eftersom de hotas där av myrorna som äter upp dom. :)

[Tilde]
2013-03-14 20:29
#12

#9 Yemen lever ca 5-6 år :) Finns de som blir omkring 8 år dock. Fast i det vilda lär ju medellivslängden vara något kortare med tanke på rovdjur och att de inte får lika mycket mat/vatten.

Upp till toppen
Annons: